2015年3月26日星期四

女儿上小学记




从小到大,上学都不哭的女儿,
上了小学之后,常常每个早上哭着说不要去学校。
幼稚园的蜜月期,和小学的紧凑成了很大的正比。
软硬兼施的,虽然每天都安然无恙的上学去,
可是那过程也确实用了我很多的心力和脑力。

和她谈谈学校可怕的地方,
一会儿说同学很吵,一会儿说老师很凶,一会儿说怕功课没做
我想,连她自己都不知道,她压力害怕上学的原因。

我焦虑的想着,这么小事都承受不住,
以后上大学,自己一个人怎么办?
把事情想多了,问题放大了,自己也跟着烦躁焦虑起来!

和朋友聊聊天,朋友的分析和分担,
我把自己抽离这个事情,从孩子的角度看一下她的世界。
(还好有这群好的不得了的朋友!)

对我而言的小事,对她而言,也许不是。
敏感的她,对于别人的大声责备,容易感到害怕
如果有一些性格是天生的,
那身为妈妈的我,就应该接受她的天性!
我希望她勇敢,我希望她对小事别太执着,也希望她开怀大笑,
更希望她没有太细腻的心思,像个傻大姐般快乐的生活。。
可她偏偏不是。
她是标准的公主型,心思细腻敏感,
别人的称赞她笑了,别人大声瞪眼她哭了。
既然我懂了,那就好好爱着公主的她吧!


也许有一天,女儿心里感觉到妈妈对她满满的爱,
就勇敢了,就长大了,就释怀了,就豁达了,就乐开怀了!

宝贝啊!你加油!妈妈也加油!

4 条评论:

Evelyn 说...

My daughter is also like that... She said she doesn't like primary school because has to wake up very early...

On Monday when she arrived at school, she started crying... and you know what's the reason? She was worried about her homework because of no date!! She was on hfmd medical leave for 1 whole week before holiday, for me as long as you complete all the homework, who cares about whether or not you jot down the date on the top right angle?! And she worried soooo much about it, scared that the teachers will scold her for not writing the date. But, she didn't know how to solve the problem, didn't even try to ask her classmates... It was one of her friends who approached her and asked her why she was crying, only then the problem solved.

one work = PENGSAN !!!!

siang 说...

o? is it!
i really understand wat u say and how u feel!!!
crystal also worry bout the homework! and and, even though she finish doing the homework, and she just worry she missed any!
same word= PENGSAN!!!!!!

Evelyn 说...

Hmmm...

I think maybe because their daddies treat them like a princess, so they really act like one...

very "xiao jie"... beh tahan...

siang 说...

hahahhaha!! baba fault!!!! :D